MENÜ

17 Nisan 2017 Pazartesi Paylaşımı “Neden Seyahat Etmek En İyi Öğretmendir?”

Neden Seyahat Etmek En İyi Öğretmendir?

Seyahat etmek insanı iyi olmaya iter: Zihnimizi açar, kültürel empatiyi geliştirir ve dünyayı daha iyi anlamamızı sağlar. Çocuklarımızla birlikte seyahat ederiz çünkü bu deneyimlerin sadece sosyal becerilerini geliştirmekle kalmayıp iyi birer küresel vatandaş olmalarını sağlayan önemli bir tecrübe olduğuna inanırız. Ancak yine de seyahat etmek bundan daha fazlasını da sağlar. Dünyayı keşfederken çocuklarınızın öğrendiği pratik beceriler hakkında şöyle bir durup düşündünüz mü hiç? İşte seyahat etmenin çocuklar için gerçekten en iyi öğretmen olduğunun sekiz göstergesi:

Ders bir: Önceliklerini bil ve eşyalarını bir profesyonel gibi topla

Bana göre en önemli şey oyuncaklarla dolu bir bavuldur!

Bazen neyin bir gereklilik ve neyin bir lüks olduğu hakkında karar vermek çok zordur. Erken yaşlardan itibaren kendi valizinin sorumluluğunu almak, nelerin olmadan hayatta kalabildiğini ve bunun farklı geziler için nasıl farklılık gösterdiğini öğretir. Bu beceri konusunda ustalaşınca, çocuklar bunu okul çantalarına, yatıya kalmaya giderken hazırlanan çantalara ve günübirlik gezi sırt çantalarına da uygulanabilir. Bu, yetişkinler için de büyük bir özgürlüktür.

Öneriler: Çocuklarınız kendi “götürülecekler” listesini yaparken (çizerken ya da yazarken) onların yanında oturup gerçekten gerekli şeyleri listeden atmalarına engel olun ve sonra tüm aileye bahsi geçen malzemeleri toplaması için bolca zaman verin. Bu işi ciddiye alın ve böylece yolculuğunuzun keyfinden olmayın.

Ders iki: A noktasından B noktasına gitmek, hem de teknoloji olmadan

Haritaların pilinin bitmemesi büyük şans, çünkü bu iş biraz zaman alacak!

Navigasyonlar ve meşgul hayatlar içinde yaşadığımız için çocuklarımıza harita okumayı öğretecek zaman ve ihtiyaç olmuyor genelde. Seyahat etmek, çevrenize dikkatli bir şekilde odaklanmayı (“Şu yoldaki tabelada ne yazıyor? O uzaktaki yer bir park mı?”) ve aynı zamanda hayati şeyleri çözmeyi (“Bu yol sarı!”) kapsayan bu önemli beceriyi geliştirmek için harika bir fırsat olabilir.

Gelişmiş yön duyguları ve mükemmelleşmiş yol bulma becerileri, çocuklar eve geri döndüklerinde, elektronik cihazlar rafa kaldırılması ve yıpranmış eski yol haritalarınıza ikinci bir şans vermek anlamına gelebilir.

Öneriler: Çocuklardan sizi sadece birkaç kilometre uzakta bir yere götürmelerini isteyerek küçük bir başlangıç yapabilirsiniz. Ve unutmayın, yanlış bir yola girmek harita okurken alınabilecek en iyi derstir.

Ders üç: Pazarlık yapma konusunda ustalaşın

Eğer iyi bir pazarlık görmek istiyorsanız, çocukları yerel satıcılara gönderin!

İnsanların neden pazarlık yaptıklarını, neden bazı yerlerde pazarlık yapıldığını ve bazı yerlerde yapılmadığını ve bu işi saygılı ve başarılı bir şekilde yapmayı anlamak oldukça zor bir iştir. Hadi dürüst olalım, hepimiz bunu yapmayı bilmeyen yetişkinler olduğunu biliriz. İşte bu yüzden yola çıkmadan önce pazarlık yapmak üzerine konuşmaya değer.

Bu tür bir anlaşmaya varma; ikna yeteneğini, insan ilişkilerini, kültürel empatiyi ve aynı zamanda temel ekonomi hakkında farkındalık kazanmayı sağlamak ve geliştirmek açısından önemlidir. Hiç kimsenin kendini bir mala değerinden fazla verdiğini hissetmediği bir ortamda, istediğini almanın çok işe yarar bir beceri olduğunu unutmayalım.

Öneriler: “Pazarlık pratiğini”; canlandırma oyunu, poker yüzü oyunu ve biraz da kostümle eğlenceli bir hale dönüştürebilirsiniz. Ardından sizinle birlikte çocukların bir dükkânda işin gerçeğini denemelerini sağlayın. Kim bilir, belki de çocuksu cazibeleri size yarar.

Ders dört: Para önemlidir

Çok güzel tatlım ama altı aylık harçlığın değerinde!

Sınıf matematiğinin gerçek hayattaki önemini göstermek için yabancı bir para birimini anlayabilmek ve kullanabilmekten daha iyi bir yol olabilir mi? Bir para birimini başka bir para birimine çevirmek, bir şeylerin değerinin ne olduğu bilgisini kazandırır ve çarpım tablosu bilginizi test eder. Tanıdık olanlardan farklı olan bozuk ve kağıt paraları kullanmak, evde parayı idare etme konusunda uzmanlık kazanmayı sağlar.

Öneriler: Evden uzaktayken bile harçlık vermeye devam edin ancak bunu bulunduğunuz yerin para birimine çevirin. Büyük çocukların neleri satın alabileceklerini kendilerinin anlamalarına izin verin. Daha küçük çocuklar ise farklı bozuk paralarla oynayarak eğlenebilirler.

Ders beş: Gittiğiniz yerin günlük dilini öğrenin

Nereli olursanız olun, “ok ve yay” herkesin bildiği bir şeydir değil  mi?

Okulda edinilen bir becerinin faydasını çocuklara göstermenin bir yolu da, onları farklı bir dil konuşulan bir yere götürmektir. Vardıktan birkaç dakika sonra çocuklar, karşıdaki insanın dilinde iletişim kurabilmenin hayatı çok daha kolaylaştırdığını keşfederler. Bu, “merhaba”, “lütfen” ve “teşekkürler” diyebilmek kadar kolay bir şey olabilir.Eğer yabancı dil, iyi olduğunuz alanlardan biri değilse, çocuklar da sözel iletişim kurulamadığında neler olduğunu görür. Aynı zamanda şarkı söylemenin ve beden dilinin, bu engellerin üstesinden gelmek için nasıl kullanılabileceğine de şahit olur.

Öneriler: Yola çıkmadan bir ay önce çocuğunuza temel sözcükleri ve ifadeleri öğretin. Mesela “Merhaba, dört dondurma lütfen” gibi… Sonra bunun pratiğini gerçek hayatta yapmalarını sağlayın.

Ders altı: Farkı tadın

Annemin yaptığı gibi olmayabilir ama yeni şeyler denemek çok lezzetli keşiflere sebep olabilir.

Seyahat ettiğimizde yeni tatlar keşfeder, farklı pişirme teknikleri görür ve başka kültürlerin nasıl farklı yemek yediklerini öğreniriz. Sonra eve döneriz ve deneyimlediklerimizi yeniden canlandırmak için yemek masasında daha fazla zaman geçirme kararı veririz.

Çocuklar yeni şeyleri deneyerek sadece kendi sınırlarını zorlamayı öğrenmekle kalmaz, eski alışkanlıkların kolayca değişebildiğini ve seyahat etmenin bunu yapma konusunda insana ne çok ilham verdiğini de öğrenirler.

Öneriler: Yemek seçen çocuğunuzu, nelerin farklı olacağını ve nelerin aynı olacağını anlatarak önceden hazırlayın. Ve “her gün yeni bir şey dene” kuralı konusunda karşılıklı anlaşın.

Ders yedi: Hiç pişmanlık duymayın

Oğlum hiç pişman değil ama yengeç başka bir kayaya tutunmadığı için çok pişman!

Karar verme ve doğru zamanda doğru kararı verdiğini kabul etme becerisi (sonradan hata yaptığınız ortaya çıksa bile), hayatta çok temel becerilerdir. Seyahat etmek, bir planı yürütmeyle ilgili uzun ve detaylı bir pratiktir: Bilgi alırsınız, tavsiyeleri okursunuz, üzerine konuşursunuz, bir karar verirsiniz ve yaparsınız.

Çocuklar örneklerle öğrenirler ve hayatlarındaki yetişkinlerin kararlara, hem riskleri değerlendirerek hem de kendilerini konfor alanlarının dışına çıkmaya zorlayarak yaklaştıklarını görmeleri müthiş bir derstir. Kiminle oynamak ya da ödevlerini ne zaman yapmak gibi gündelik sorunları nasıl dikkatlice ele aldıklarını izleyin.

Öneriler: Çocuklara, araştırmaları için gezinin belli bir bölümünü verin. Artıları ve eksileriyle, size önerilerde bulunmalarını isteyin.

Ders sekiz: Can sıkıntısıyla yaşamak

Halının üzerinde beş, altı, yedi… kırıntı var.

Yeni yerler keşfetmek, bekleyerek ya da yol yaparak geçen uzun saatleri de beraberinde getirir. Çocuklar ne kadar çok seyahat ederse halka açık bir yerde sıkıntıyla baş etmeyi o kadar iyi öğrenirler. Onlara rol model olarak (siz uzun bir yolculukla nasıl baş ediyorsunuz?) ve onlarla oyunlar oynayarak ya da hayatın içinde doğal olarak oluşan sohbetlerle zaman geçirerek öğretebilirsiniz bunu.

Bir süre sonra, siz daha nasıl olduğunu bile anlayamadan, “can sıkıntısı sadece kafanın içinde” diyen bir çocuğunuz olabilir.

Öneriler: Ailece, müzik, kitap ya da herhangi bir teknoloji olmadan (kağıt ve kalem olabilir) zaman geçirmenin on yolundan oluşan bir liste yapın.

Kaynak: Lonely Planet