Yabancı Dil Öğretimi
ALKEV’de Almanca
Yabancı Dil Programı, “Diller İçin Avrupa Ortak Başvuru Metni” de belirtilen dile ilişkin yeterlilik düzeylerini temel alan bir programdır. Öğretim, öğrenci merkezlilik, eylem odaklılık ve yapılandırmacı yaklaşıma dayanır. Bu yaklaşımda her öğrencinin farklı zaman, tarz ve hızda öğrenebileceği ilkesi temeldir, düşünme becerilerinin geliştirilmesinin, yaratıcı düşünmeyi de geliştirdiğini kabul eder.
Program, sınıf içi etkinliklere etkin katılımı, öğretimin sorgulanmasını ve iş birlikli öğrenmeyi beraberinde getirir. Öğrenciye somut bilgiler sunulur, öğrencinin dil becerileri konusunda kendini değerlendirmesi ve akranlarının onu değerlendirmesi desteklenir.
Öğrenme, iletişimsel dil yetisinin geliştirilmesidir, öğrencinin özerkleşmesini, dil ve kültürler arası farkındalığı beraberinde getirir.
Bu program ile öğrencilerin edindikleri becerileri yaşam boyu kullanabilmeleri hedeflenmiştir. Bu beceriler yardımıyla kendilerini bilişsel, sosyal ve duygusal yönden geliştirmeleri; etkili iletişim kurmaları, yabancı dil öğrenimine karşı olumlu tavır kazanmaları, istek duyarak hedef dilde okuma yazma alışkanlığı kazanmaları beklenir.
Gerçek ve karmaşık dil öğrenme ortamlarının sağlandığı derslerde yöntem ve metot çeşitliliği önemlidir, teknoloji, eğitim ve öğretimi desteklediği oranda derslerde yer alır.
Derslerde Avrupa Ortak Dil Çerçevesi seviyelerine uygun, dört dil becerisini geliştirecek çeşitli metotlar, ders kitapları ve ek materyaller kullanılmaktadır. Bunun yanı sıra öğrencilerin yaş ve gelişim düzeyleri, ilgi alanları göz önünde bulundurularak okulumuz tarafından farklı kaynaklar üretilmekte ve ders kaynakları zenginleştirilmektedir.
Öğrencilerin ulaştığı dil becerilerinin farklı kaynaklar tarafından ölçülüp değerlendirilmesi için Alman Kültür Bakanlığınca (KMK) hazırlanan sertifika sınavları programda yer almaktadır.
Yabancı Dil Programında Hedeflenen Dil Düzeyleri:
1.) Okuma yazma öğrenme süreciyle başlayan birinci dönem; 1-4. sınıf sonrasında A1 (Temel Dil Kullanıcı, Giriş)
2.) 5 ve 6. sınıf sonrasında A2 (Temel Dil Kullanıcı-Gereksinim)
3.) 7 ve 8. sınıf sonrasında B1 (Ara Düzey Kullanıcı)
CLIL Uygulaması
İlkokulumuzda Almanca dersleri kapsamında, öğrencilerimizin hem akademik hem de dil gelişimlerini destekleyen CLIL (Content and Language Integrated Learning – İçerik ve Dil Entegreli Öğrenme) yaklaşımını uygulamaktadır. CLIL, anadildeki etkinliklerin bir yabancı dilde öğretilmesini sağlayan çok yönlü bir yaklaşımdır.
Bu yaklaşım temelinde modüler bir şekilde ele alınan CLIL yaklaşımında öğrencilerimiz, MEB müfredatındaki matematik ve hayat bilgisi derslerinin belirli tema, konu ve kavramlarını Almanca olarak öğrenmektedir. Etkinlikler öğrencilerin yaş düzeylerine, dil seviyelerine ve ihtiyaçlarına göre planlanmaktadır. Almanca (DAF – Deutsch als Fremdsprache) derslerinin yanında ayrı bir model olarak ele alınmaktadır.
CLIL yaklaşımında amaç:
- Öğrencilerin farklı branş ve konulara ait kelime dağarcığını zenginleştirmek,
- Dili günlük yaşamla ilişkilendirme kapasitesini artırmak,
- Öğrencilerin eleştirel düşünme, kavramlar arası bağlantı kurma ve çoklu becerileri aynı anda kullanma kapasitelerini geliştirmek,
- Uzun vadeli akademik dil gelişimine katkı sağlamaktır.
Bu yaklaşım sayesinde öğrencilerimiz hem Almanca becerilerini hem de akademik kavrayışlarını eş zamanlı olarak geliştirir. Dili sadece bir ders konusu değil, öğrenmenin doğal bir parçası olarak gündelik hayatlarına transfer ederler.
Sanat Eğitiminde CLIL Temelli Bilingual Öğretim Modeli
Bilingual eğitim, iki dilin sistematik olarak öğretim sürecine entegre edildiği bir öğretim yaklaşımıdır. Bu yaklaşımda öğrenciler hem içerik (görsel sanatlar, müzik, drama) hem de dil (Almanca, Türkçe) üzerinden öğrenirler.
Okulumuzda görsel sanatlar, müzik ve drama dersleri Türkçe ve Almanca öğretmenlerince eş zamanlı yürütülür. Bu sayede iki dil, sınıf içi iletişimde, yönergelerde ve etkinlik içeriklerinde doğal biçimde yer alır.
Bu model, CLIL yaklaşımının hedeflediği dil-içerik entegrasyonunu sağlarken öğrencilerin farklı sanat alanlarında dil becerilerini çok yönlü geliştirmelerini, bu sanat dallarına ait terimlere hakim olmalarını ve entelektüel birikimlerine katkı sunmalarını desteklemektir.
ALKEV’de İngilizce
ALKEV’de 3. sınıfta başlayan İngilizce öğretimi Almancada benimsenen yaklaşımlar ve prensipler doğrultusunda yapılanır. Edinilen deneyimlere göre, öğrenciler Almanca ile tanıştıktan sonra ikinci yabancı dil İngilizceye rahat bir geçiş yapmakta ve hızla ilerleme kaydetmektedir.
Almancada olduğu gibi, İngilizcede de öğrencilerimize dil sertifikası sınavlarına katılım olanağı sunulur ve gerekli hazırlıklar derslere entegre edilir.
Cambridge Üniversitesi’nin hazırladığı Cambridge ESOL dil sınavlarına 5-7.sınıf öğrencileri katılırlar.
Bu sınavlar, iletişimsel özellikli olup İngiltere merkezli dil kurumu tarafından gerçekleştirilir.