MENÜ

Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik

Psikolojik danışmanlık ve rehberlik, öğrencinin fiziksel, duygusal, zihinsel ve sosyal yönlerini tanımasına, yeteneklerini keşfetmesine ve karşılaştığı zorlukları yönetebilmesine yönelik profesyonel bir destek sürecidir.

ALKEV Özel Anaokulu Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Birimi (PDR), çalışmalarını gelişimsel ve önleyici rehberlik modeliyle şekillendirir. Bu modelde gelişimsel rehberlik, öğrencinin yalnızca sorunlarına değil, potansiyelini geliştirmesine odaklanır. Önleyici rehberlik ise problemleri ortaya çıkmadan önce fark edip çözmeyi hedefleyen bir yaklaşım sunar.

HEDEFİMİZ

Psikolojik danışmanlık ve rehberlik (PDR) hizmetlerimiz, her öğrencinin bireysel farklılıklarına kapsayıcı yaklaşarak psikolojik ve sosyal gelişimlerini desteklemeyi hedefler. Bu süreç, etkili iletişim ve problem çözme becerilerini ön planda tutarak, öğrencilerin kendilerini ifade etmelerine ve zorluklarla başa çıkmalarına yardımcı olmayı amaçlar. Bu amaca ulaşmak için, okul çalışanları, aileler ve toplumla işbirliği içinde, her çocuğun yaşam boyu öğrenme sürecinde ihtiyaç duyduğu bilgi ve becerileri kazanmasını ve potansiyelini en üst düzeye çıkarmasını teşvik ediyoruz. Öğrencilerimizin problem çözme, karar verme ve eleştirel düşünme becerilerini geliştirerek, empati sahibi ve çevrelerine duyarlı, öz disiplinini sağlayan, kendini tanıyabilen mutlu bireyler olarak yetişmelerini destekliyoruz.

İLKELERİMİZ

ALKEV Özel Anaokulu Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik (PDR) Birimi olarak, öğrencilerin psikolojik, sosyal ve duygusal gelişimini desteklemeyi amaçlayan prensiplerimizle; öğrencilerimizin sağlıklı bir birey olarak gelişimlerini tamamlayıp kendini gerçekleştirme yolunda ilerlemelerini hedeflemekteyiz. Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik hizmetlerimizin başlıca ilkeleri:

  1. Bireysel Farklılıklara Saygı: Her öğrencinin kişisel, duygusal, sosyal ve akademik özellikleri farklıdır. Rehberlik hizmetleri, bu farklılıklara saygı göstererek her öğrencinin kendine özgü ihtiyaçlarını dikkate alır.
  2. Gizlilik İlkesi: Öğrencilerin psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetlerinde paylaştıkları bilgiler gizli tutulur. Bu, öğrencilerin güvenle paylaşım yapmalarını sağlar.
  3. Öğrenci Merkezlilik:Psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetlerinde temel odak öğrencilerdir. Tüm çalışmalar, öğrencilerin iyiliği ve gelişimi için yapılır.
  4. Süreklilik İlkesi:Psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetleri bir defalık değil, öğrencinin eğitim süreci boyunca devam eden bir destek hizmetidir.
  5. Eşitlik ve Adalet İlkesi:Psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetleri tüm öğrencilere eşit ve adil bir şekilde sunulur. Her öğrenciye aynı özen gösterilir.
  6. Önleyici ve Koruyucu Olma:Psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetleri, sorunlar ortaya çıkmadan önce önleyici ve koruyucu çalışmalar yapmayı hedefler. Bu sayede öğrencilerin karşılaşabileceği problemler en aza indirgenir.
  7. Gelişimsel Yaklaşım:Psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetleri, öğrencilerin sadece sorunlarına odaklanmaz, aynı zamanda onların kişisel, sosyal ve akademik gelişimini desteklemeye çalışır.
  8. İletişim, İşbirliği ve Koordinasyon:Psikolojik danışmanlık ve rehberlik hizmetlerinde öğretmenler, veliler ve okul yönetimi ile iletişim içinde olunur, işbirliği yapılır, onlarla koordineli çalışılır.
  9. Planlı ve Organize Olma:Uygulanan psikolojik danışma ve rehberlik programı organize edilmiş ve planlanmış bir müfredata sahiptir.
  10. Bilimsel Bilgiye Dayanan Çalışmalar:Verilen hizmetlerde bilimsel veri ve bilgi esas alınır. Bu amaçla test, envanter, gözlem vb. çalışmalar yapılır.

Bu ilkeler, öğrencilerin sağlıklı bir şekilde gelişimlerini desteklemek ve okuldaki potansiyellerini en iyi şekilde ortaya koymalarına yardımcı olmak için psikolojik danışmanlık ve rehberlik çalışmalarımızın temelini oluşturmaktadır.

ÖĞRENCİLERE YÖNELİK ÇALIŞMALAR

Öğrenci Tanıma ve İzleme Çalışmaları: Uygulanan test ve envanterler, çocuklarımızın psiko – sosyal, duygusal ve bilişsel alanlarda güçlü ve desteklenmesi gereken yönleri belirlemeye, takip etmeye yönelik çalışmalardır.

Oryantasyon Çalışmaları: Okulumuza yeni başlayan öğrencilere yönelik yapılan, bireysel çalışmalardır. Bu çalışmalarda öğrencinin okula adapte sürecinin sağlıklı ve hızlı bir biçimde gerçekleştirilmesi amaçlanır.

Grup Gözlemleri: Her yaş düzeyinde yapılan grup gözlemlerinin amacı öğrencilerimizi grup içerisinde tanıyabilmektir. Özellikle küçük yaş grubu öğrencilerimiz için duygusal ve sosyal alanlardaki sorunları belirlemeye yönelik bir çalışmadır.

Bireysel Çalışmalar: Gerekli görülen öğrencilerle küçük kas gelişimi, algı, dikkat alanlarında ve davranış bozukluğu gösteren çocuklarla yapılan çalışmalardır.

Sınıf Çalışmaları: Sınıfların ihtiyaç duyduğu konular doğrultusunda; yaşam becerileri, okul olgunluğu, problem çözme becerileri, duygularını tanıma ve ifade edebilme gibi konularda çocukları geliştirmek ve desteklemek amacıyla yapılan çeşitli aktivite ve etkinlikleri içerir.

Grup Çalışmaları: Sosyal beceri geliştirme, yaratıcılık ve psikomotor gelişime destek gibi konularda ihtiyaç duyan çocuklarla yapılan çalışmalardır.

Değerler Eğitimi: Değerlerin eğitimini işleyen bir programdır. Çocukların, evrensel ve sosyal temel değerleri keşfetmeleri ve geliştirmelerine yardımcı olur. Karakter eğitimi programı; öğrencilere kazandığı değerleri davranışla ifade etme yönünde fırsat veren bir programdır. Değerler öğrencinin bilişsel, sosyal ve psikolojik yapısına hitap edecek şekilde aktarılır.

Okul Olgunluğu Çalışmaları: Öğrencilerimize ilköğretime geçme sürecinde, geçmişe dönük donanımlarını ölçmek, güçlü ve desteklenmesi gereken yönlerini belirlemek ve desteklemek amacıyla yapılan çalışmadır.

Kayıt Görüşmeleri: Aday öğrencilerimizin gelişimlerini ve davranışlarını değerlendirmek ve gruba uygunluğunu saptamak amacıyla yapılan çalışmalardır.

VELİLERE YÖNELİK ÇALIŞMALAR

Bireysel Veli Görüşmeleri:
Öğrencilerin çeşitli alanlarda gelişimlerini takip etmek, gözlemleri aktarmak ve veli-öğretmen-öğrenci işbirliğini sağlama amacı ile veli ile yapılan görüşmelerdir. Görüşmeler randevu sistemi ile gerçekleştirilir.

Konferans ve Söyleşiler:
Öğrencilerin duygusal, sosyal ve bireysel gelişimleri hakkında velilere yönelik bilgilendirici içeriklerin sunulduğu seminerlerdir. Bu etkinlikler, okul psikolojik danışmanı veya alanında uzman kişiler tarafından düzenlenerek, velilerin çocuklarının gelişim süreçlerine dair farkındalık kazanmalarını ve destekleyici bilgi edinmelerini sağlamayı amaçlar.

Bültenler:
Öğrencilerin duygusal, sosyal ve bireysel gelişimleriyle ilgili çeşitli konularda velilere yönelik bilgilendirici, pratik ve uygulanabilir öneriler sunmak amacıyla hazırlanan yazılardır. Bu bültenler, velilerin çocuklarının gelişim süreçlerini daha iyi anlamalarına ve desteklemelerine yardımcı olmak için oluşturulmaktadır.

ÖĞRETMENLERE YÖNELİK ÇALIŞMALAR

Bireysel Öğretmen Görüşmeleri:
Öğretmenlerle düzenli bireysel görüşmeler yapılarak, öğrencilerin gelişim süreçleri izlenir. Gizlilik ilkesi gözetilerek, bu süreçte elde edilen veriler doğrultusunda koordineli çalışmalar planlanır.

Grup/Zümre Toplantıları:
Zümre toplantıları aracılığıyla, öğrencilerin gelişimlerini takip etmek amacıyla akran desteği ve konsültasyon çalışmaları gerçekleştirilir. Bu toplantılarda, takip ve destek süreçleri etkili bir şekilde yürütülür.

Öğretmen Eğitimleri/Seminerler:
Öğretmenlerin kişisel ve profesyonel gelişimlerine katkı sağlamak amacıyla, hizmet içi eğitim dönemlerinde ve belirli zaman dilimlerinde psikolojik iyi oluş süreçlerine yönelik destekleme çalışmaları düzenlenir.

PASS VE BİLİŞSEL MÜDAHALE PROGRAMI

Günümüz eğitim öğretim çalışmalarında öğrencilere en iyi öğrenme ortamını sunmak en önemli amaçlardan biri olmuştur. Bu amaçla yapılan çalışmalarda öğrencilerin bireysel farklılıklarını merkez alan bir anlayış benimsenmektedir. Bu noktadan hareketle birçok eğitim programı öğrencilerin öğrenme performanslarındaki bireysel farklılıkları belirlemeyi ve bu farklılıklardan yola çıkarak etkinlikler oluşturmayı amaçlamaktadır. Okulumuzda çocuklarımızın bilişsel gelişimini en iyi şekilde desteklemek için PASS Teorisini temel alan bir yaklaşımla okul müfredatımızı zenginleştirerek ders planlarına çeşitli etkinlikler yerleştirilmektedir.

PASS Teorisi, zekayı bilişsel işlemler olarak yeniden kavramsallaştıran bir görüş ortaya koymaktadır. Bu teori insanın bilişsel fonksiyonlarının bilginin temeli olarak kabul edilen “Planlama” (Planning), “Dikkat” (Attention), “Eş zamanlılık” ( Simultaneous) ve “Ardıllık” (Successive) bilişsel işlemlere dayandırmaktadır. Bu teoriye göre insanın bilişsel aktiviteleri dört parçadan oluşmaktadır.

  • Bilişsel kontrolü sağlayan “Planlama” işlemleri,
  • İstenilen amaca ulaşmak için bilişsel işlemlerin kullanımı, kararlılık ve kendini kontrol, belli bir süre içinde odaklanmış ve seçici bilişsel aktiviteyi sağlayan “Dikkat” işlemleri,
  • Bilgi üzerine işlem yapmanın iki formu olan “Eş Zamanlı ve Ardıl” bilişsel işlemler.

Bilişsel Müdahale Programı PASS Teorisini temel alarak geliştirilmiş ve öğrenme süreçleri birbirinden farklı öğrencilerin performanslarını geliştirici çalışmalarla yapılandırılmıştır. Bu amaçla “Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Birimi” tarafından öğrencilerimize tarama çalışmaları yapılarak ihtiyaçlar belirlenmektedir. İhtiyaçlar doğrultusunda grup çalışmalarıyla öğrencilerimize destek verilmektedir. Bu gruplarda, çocukların dikkat sürelerini geliştirmek, problem çözme becerilerini artırmak ve öğrenme süreçlerini daha verimli hale getirmek için özel etkinlikler düzenlenmektedir. Bu çalışmalarla her çocuğun bilişsel potansiyelini en iyi şekilde kullanması yönünde destekliyor, onların daha güçlü, bilinçli ve bağımsız öğrenen bireyler olarak gelişmesine katkıda bulunuyoruz.