MENÜ

Lise Kütüphanesi

ALKEV Özel Anadolu ve Fen Lisesi Kütüphanesi

Lise Kütüphanesi 2018-2019 eğitim öğretim yılında yapılan yeni binasında hizmet vermeye başlamıştır.

Hızla değişen ve gelişen bir dünyada, bilgi çağında yaşıyoruz. Bu çağın özelliği; düşünen, soru soran, araştıran, pratik çözümler üreten, bilgiye nasıl ulaşabileceğini bilen, ulaştığı bilgiyi kullanan, yeni bilgiler üretebilen insanlara ihtiyaç duymasıdır. Yani bilgi okuryazarı olmalarıdır. Bir sonraki aşama ise Yaşamboyu Öğrenme Becerilerine sahip bir dünya vatandaşı olmalarıdır.

ALKEV Okulları lise kütüphanesi olarak amacımız okul kütüphanesine uygun, ders programlarını destekleyen, öğrencinin araştırma ve okuma zevkine yönelik Türkçe, Almanca, İngilizce kitap, dergi, gazete, vb. türlü yeni ve bilimsel kaynaklarla öğrencilerimizin bilgi ihtiyaçlarını karşılamaktır.

Haftada bir saat olarak planladığımız kütüphane dersinde Bilgi Okuryazarlığı, Bilimsel Araştırma ve Yazma, Akademik Dürüstlük ile ilgili bilgiler kütüphane ortamında uygulamalı olarak öğrencilere verilmektedir.

Ders saatlerinde kütüphane kullanımı sene başında öğretmenlerle birlikte oluşturduğumuz haftalık kütüphane kullanım programına uygun olarak yapılmaktadır.

Kitap fuarları, yazarlarla söyleşi, kütüphane ziyaretleri gibi sosyal faaliyetlerle kütüphane hizmetleri çeşitlendirilmektedir.

Kütüphanemizde Yordam Kütüphane Bilgi-Belge Otomasyon Programı kullanılmaktadır. Kütüphane kaynaklarımız Dewey Onlu Sınıflama Sistemine (Dewey Decimal Classification System) göre Yordam Otomasyon programı üzerinde, AACR2 referans alınarak, uluslararası standartlara uygun şekilde kataloglanmaktadır. Ödünç alma, iade etme, yayın araştırma / tarama gibi online kütüphane hizmetleri bu program aracılığıyla yapılmaktadır.

Okul kütüphanesi, okulun açık olduğu gün ve saatler arasında kesintisiz olarak hizmet vermektedir.

Kitap Önerileri

Devrim Tarihi ve Toplumbilim Açısından Atatürk - Emre KongarDEVRİM TARİHİ VE TOPLUMBİLİM AÇISINDAN ATATÜRK
Reşit Emre Kongar

Tarih-Türk Tarihi-Mustafa Kemal Atatürk
– Atatürk bir diktatör müydü?
– Atatürk Devrimi evrensel midir?
– Atatürkçü ideolojinin özü nedir?
– Laiklik nedir?
– Türk Devrimi bugün hangi aşamadadır?

Profesör Emre Kongar’ın Atatürk’ü ve Türk Devrimi’ni evrensel ölçülere göre değerlendirdirdiği bu yapıtında, Atatürk’ü bir başka görüş açısıyla yeniden tanıyacaksınız.

http://www.remzi.com.tr/kitap/ataturk    28.10.2019, 10:57


Türklerin Altın Çağı - Prof. Dr. İlber OrtaylıTÜRKLERİN ALTIN ÇAĞI
İlber Ortaylı
Tarih-Dünya Tarihi-Türkler

“Türkiye’nin yüzyıllar önce açılan tarih defteri henüz kapanmamıştır ve sık sık da görüyorsunuz ki bu defter kapanmaz. Onun için tarih bilmek; nereden geldiğinizi, nasıl yurt edindiğinizi öğrenmek zorundasınız. Tarihini bilmeyen, hafızası olmayan toplumların nerelere gideceğinin, sürükleneceğinin, dahası neler yapabileceğinin hesabı olmaz.” İlber Ortaylı
14. ve 17. yüzyılları arasında Hindistan’dan Viyana kapılarına kadar muazzam büyüklükte bir coğrafyaya hükmettiler… Orta Asya, Kafkasya, Ortadoğu ve Avrupa’nın tarihini şekillendirdiler. Uyguladıkları askerî taktiklerle imkânsız görülen pek çok savaştan zaferle çıktılar…
Hangi kıtada olursa olsun adalet esasıyla yönettiler… Sorunlarını çözemeyen Avrupa devletlerine fikirleriyle ilham verdiler… Mimarîden musikiye, edebiyattan tıbba kadar yeryüzünün her coğrafyasında kalıcı bir iz bıraktılar.
Birçok devlet kurdular: Timurlular, Altın Orda, Memluklar, Osmanlılar…
Efsane hükümdarlara sahip oldular: Emir Timur, Fatih Sultan Mehmed, Sultan Baybars, Kanuni Sultan Süleyman, Babür Şah…
İlber Ortaylı, Asya’nın bozkırlarından Avrupa’nın içlerine kadar ilerleyen, dünya tarihinde zirveye taht kuran Türklerin muhteşem yıllarını anlatıyor…
Türklerin Altın Çağı, İlber Ortaylı’nın satırları arasında dolaşmak isteyen her yaştan okuyucunun zevkle okuyacağı bir başucu kitabı…
http://kronikkitap.com/kitap/turklerin-altin-cagi/ 18.10.2019, 12:04


KIRMIZI SAÇLI KADIN
Orhan Pamuk
Edebiyat-Türk Edebiyatı-Roman

Roman İlk aşk deneyimi bütün bir hayatı belirler mi? Yoksa kaderimizi çizen yalnızca tarihin ve efsanelerin gücü müdür?

Orhan Pamuk, “Kırmızı Saçlı Kadın”da bizi otuz yıl önce İstanbul yakınlarındaki bir kasabada liseli bir gencin yaşadığı sarsıcı bir aşk hikâyesiyle, büyük bir insani suçun peşinden sürüklüyor.

1980’lerin ortasında geleneksel usulle kuyu kazan Mahmut Usta ile çırağı “küçük bey” Cem zor bir arazide su ararlarken, kasabanın hemen dışındaki sarı çadırda esrarengiz bir tiyatrocu kadın her gece eski masal ve hikâyeleri yeniden anlatmaktadır. Roman, bir yandan genç kahramanın aşk, kıskançlık, sorumluluk ve özgürlük duygularıyla derinden tanışmasını hikâye ederken, diğer yandan medeniyetler üzerinden babalar ve oğullar; “otoriterlik” ve birey olma konularını tartışıyor.


FİLLER SULTANI İLE KIRMIZI SAKALLI TOPAL KARINCA
Yaşar Kemal
Edebiyat-Türk Edebiyatı-Roman

Filler Sultanı ile Kırmızı Sakallı Topal Karınca’da bir halk masalından yola çıkılarak güç ve haklılık arasındaki ilişki ele alınır. Filler Sultanı gücüne güvenerek karıncalara savaş açar. Haklı ya da haksız olmak onun için önemli değildir. Gücünü kendinden milyonlarca kez küçük karıncalar üzerinde denemektir niyeti. Ancak karıncalar birleşir ve haksızlığa boyun eğmeden filler sultanlığını devirirler.
“Eğer insan soyunun bu en zaliminin simgesini, benzerini hayvanlar arasında arayacak olsaydım, belki timsahları bulurdum, boa yılanlarını bulurdum. Yok yok, sanmıyorum ki yeryüzünde bu zalimleri simgeleyecek korkunçlukta bir hayvan türü bulabilelim…”
“Korkusuz bir toplum eleştiricisidir Yaşar Kemal. Ve eşsiz bir şair. Onu okuyan herkes büyüleyici, güçlü anlatım yeteneğine hayran kalır.” Dagens Nyheter, (İsveç)
“Yaşar Kemal’in özgün, becerikli ya da bilge bir anlatıcıdan çok daha başka bir şey olduğunu kabul etmek gerekir bir kez daha. Kişileriyle anlattıkları arasında hiç mesafe olmaması, belki de yazarlığının sözlü halk edebiyatıyla ilişkili olarak doğmasından kaynaklanır.” Journal de Centre, (Fransa)
https://www.yapikrediyayinlari.com.tr/filler-sultani-ile-kirmizi-sakalli-topal-karinca.aspx 21.10.2019, 15:34


AYAKTAKIMI ARASINDA
Maksim Gorki
Edebiyat-Rus Edebiyatı-Oyun

Rusya’da on dokuzuncu yüzyıl sonlarında patlak veren ekonomik kriz binlerce işçi ve köylüyü yaşamlarını sürdürecek imkânlardan yoksun bırakmıştı. Gorki’nin krizin vahim sonuçlarının hâlâ hissedildiği bir dönemde yazdığı Ayaktakımı Arasında, hem sosyal hem de manevi açıdan dibe vurmuş insanları konu edindiği yenilikçi oyunlarından biridir. Yazar, Çehov piyeslerindeki “çalkantısız” günlük yaşamın “rafine” havasını bu oyuna aktarırken, farklı dünya görüşlerinin çatışmasını gözlemlediği gerçeklere dayandırır.
Bir zamanlar amaçları olan bu insanları dibe doğru iten dünyanın gaddarlığı ve adaletsizliğidir. Ayaktakımını bizzat yaratan toplum, bununla yetinmemiş; insanlıktan çıkardığı bu “hayaletleri” daha da dibe itmek, hatta yok etmek için elinden geleni ardına koymamıştır. İnsanlar arasındaki kardeşlik, bireyin değeri ve en “hakir” insanda dahi içkin güzellikler unutulup gitmiştir.


KÜÇÜK AĞAÇ’IN EĞİTİMİ
Forrest Carter
Edebiyat-Amerikan Edebiyatı-Roman

Sevgiyi, duyarlılığı, dürüstlüğü, samimiyeti
Kızılderili mantığıyla işleyen muhteşem bir kitap… Egemenlik ve güç tutkusu peşinde koşan Beyaz Adam’ın acımasızca yok ettiği Çerokilere ithaf edilen bu kitap, insanı umursayan, acılarını paylaşan, yaşamın bütünselliğini savunan bir kültürün mesajı… Evrensel dostluk ve barışın hikâyesi… İnsani duyarlılığın görkemli direnişi… Yüzeysel ve mekanik ilişkilerin hâkim olduğu günümüzde, yitirilen değerlere saygı duruşunda bulunma denemesi… Heidi, Küçük Prens, Şeker Portakalı ve Martı’daki samimiyeti, dürüstlüğü özleyenler; coşmak, sevmek, özgür olmak, hüzünlenmek, doya doya ağlamak isteyenler için… En çok da kitle iletişim araçlarının kölesi olanlar, yaratıcılığı körelten eğitimi sorgulamak isteyenler için…
https://saykitap.com/kucuk-agac-in-egitimi 16.10.2019, 12.45.


CESUR YENİ DÜNYA
Aldous Huxley
Edebiyat-İngiliz Edebiyatı Roman

“Cesur Yeni Dünya” bizi “Ford’dan sonra 632 yılına” götürür. Bu dünyanın cesur insanları kapısında “Cemaat, Özdeşlik, İstikrar” yazan Londra Merkez Kuluçka ve Şartlandırma Merkezi’nde üretilirler. Kadınların döllenmesi yasak ve ayıp olduğu için, “annelik’ ve ‘babalık’ pornografik birer kavram olarak görülür Toplumsal istikrarın temel güvencesi olan şartlandırma hipnopedya -uykuda eğitim- ile sağlanır. Hipnopedya sayesinde herkes mutludur; herkes çalışır ve herkes eğlenir. “Herkes herkes içindir.”
“Cesur Yeni Dünya”nın önemi yalnızca ardılları için bir standart oluşturması ve karamsar bir gelecek tasarımının güçlü betimlemesiyle değil, aynı zamanda ‘birey yok edilse de süren macerasının’ sağlam bir üslupta anlatılmasıyla da ilgili. Huxley, yapıtını ütopa geleneğinin kuru anlatımının dışına çıkarıp ‘iyi edebiyat’ kategorisine yükseltiyor.
http://www.ithaki.com.tr/urun/cesur-yeni-dunya/ 16.10.2019, 13:45


NEDEN YAZIYORUM
George Orwell
Edebiyat-İngiliz Edebiyatı Deneme

Edebiyat anlayışı hiçbir zaman politik düşüncelerinden ve gözlemlerinden ayrı düşünülemeyecek bir yazar olan George Orwell, Neden Yazıyorum’da bir araya getirilen denemelerinde, hemen her yazarın hayatının bir noktasında kendisine sorduğu ya da başkalarının ona yönelttiği, beylik “Neden Yazıyorum?” sorusuna politik ve insani gözlemlerle yoğurduğu cevaplar veriyor. Politikacıların ipliğini pazara çıkarırken, İngiliz karakterini bir kadavra gibi parçalarına ayırırken, savaşa dair dile getirilmeyenleri dile getirirken iğneyi başkaları kadar kendine de batırmaktan sakınmıyor.
“Tüm yazarlar kibirli, bencil ve tembeldir ve yazma dürtülerinin altında bir gizem yatar. Kitap yazmak, acıdan kıvrandıran bir hastalığın uzun süren nöbetleri gibi insanı yiyip bitiren korkunç bir mücadeledir. İnsan, karşı koyamayacağı ve anlayamayacağı bir iblis tarafından itilmese kesinlikle böyle bir işe kalkışmazdı. Biliyoruz ki bu iblis herkeste vardır ve bir bebeğin ilgi çekmek için ciyak ciyak ağlamasına yol açan içgüdünün aynısıdır. Fakat yine de sürekli kendi kişiliğini gizleme mücadelesi vermediği sürece insanın okunabilir hiçbir şey yazamayacağı da bir o kadar doğru.”


GAZAP ÜZÜMLERİ
John Steinbeck
Edebiyat-İngiliz Edebiyatı-Roman

John Steinbeck’in tartışmasız en büyük eseri olan ve ona Pulitzer ödülünü kazandıran Gazap Üzümleri, 1939’da ilk kez yayınlandığında şok etkisi yaratmış ve büyük tartışmalara yol açmıştı. Tüm dünyayı etkileyen “Büyük Buhran” döneminde, tarımın kapitalistleşmesi ve krizler yüzünden yoksullaşan ve mülksüzleşen yığınların ayakta kalma mücadelesinin anlatıldığı bu destansı romanda Steinbeck, açlık, sefalet ve zorbalık yüzünden evlerini terk edip yollara düşmek zorunda kalan binlerce işçi ailesinden birine odaklanıyor.
Boşa çıkan umutların, hüzne dönüşen sevinçlerin arasında insanlığın direncini ve onurunu çarpıcı bir dille anlatan, kapitalizmi iliklerine kadar eleştiren Gazap Üzümleri, 20. yüzyılın en önemli eserlerinden biridir.
https://www.selyayincilik.com/kitap/gazap-uzumleri-1132 16.10.2019, 15:00

Akademik Dürüstlük Hedefleri

Akademik dürüstlük ilkesine uygun araştırmalarda, öğrenci yaptığı bir çalışmada veya ortaya çıkardığı bir üründe;

  • Yararlandığı kaynakları açık bir biçimde belirtmesi gerektiğini bilir.
  • Kaynak göstermeden alıntı ve aktarma yapmaması gerektiğini bilir.
  • Başkalarının ürün ve haklarına, emeğine saygı göstermesi gerektiğini bilir.
  • Arkadaşları tarafından ortaya çıkarılmış bir çalışmayı, kendi çalışması gibi sunmaması gerektiğini bilir.
  • İçerikte özgünlük ilkesinin önemini bilir.
  • Akademik dürüstlük ilkesinin uluslararası bir ilke olduğunu bilir.
  • Bilgi hırsızlığının yüz kızartıcı bir suç olduğunu bilir.
  • İntihalden kaçınmak için öncelikle kaynak gösterme kurallarını bilmek ve uygulamanın gerekli olduğunu bilir.

Bunun dışında;

  • Kullanılabilecek bilgi ve fikirlerle birlikte kaynağını not etmeyi,
  • Kullanılan kaynakların bibliyografik künyelerini eksiksiz kaydetmeyi,
  • Not alırken kendi ifadelerini kullanmayı,
  • Başkalarının cümlelerini aynen kopyaladığı zaman tırnak işareti kullanmayı,
  • Her kullanımda kaynaklara gerekli göndermeyi yapmayı bilir.
  • Araştırma yaparken alıntı veya aktarma yapmanın gerekli olduğunu fakat gereğinden fazla alıntı ve aktarmanın da çalışmanın özgünlüğünü bozduğunu bilir.

Yukarıdaki maddeleri dikkate alarak çalışmalarını hazırlamasının akademik dürüstlük açısından önemli ve gerekli olduğunu, bu kurallara uymadığında çeşitli yaptırımların olduğunu bilir.

Akademik dürüstlük konularında ihtiyaç duyduğunda kütüphane öğretmeninden yardım talep eder.

Üyelik ve Kütüphane Kullanımı

  • ALKEV Özel Okullarının tüm öğrencileri, öğretmenleri ve personeli kütüphanenin doğal üyesidirler ve kütüphaneden ödünç yayın alabilirler.
  • Kullanıcılar, açık raf düzeni içinde “Dewey Onlu Tasnif Sistemi”ne göre sınıflandırılmış kütüphane materyallerinden boş zamanlarında serbestçe yararlanabilirler.
  • Raftan alınan yayınlar yerine konmaz, masada bırakılır. Yayınları raflara kütüphane öğretmeni yerleştirir.
  • Kütüphanede sessiz çalışılır, yüksek sesle konuşulmaz.

ÖDÜNÇ VERME KOŞULLARI

  • ALKEV Özel Okulları Kütüphanesi’nde her öğrenciye 2 hafta süreyle 2 kitap ödünç verilir.
  • Kitapların kullanımını süresi içinde bitiremeyen öğrenci kitapları kütüphaneye getirerek süreyi 1 kez olmak üzere 1 hafta uzatabilir.
  • Her öğretmen ve personele 2 hafta süreyle en çok 3 kitap ödünç verilir. Kitapların kullanımını süresi içinde bitiremeyen öğretmen ve personel kitapları kütüphaneye getirerek süreyi 1 kez olmak üzere 2 hafta uzatabilir.
  • Araştırma amaçlı olduğunda ödünç verilen kitap sayısı ve süresi artırılabilir.
  • Kitaplara başka öğrenciler ve kullanıcılar tarafından ihtiyaç duyulması halinde süre uzatımı yapılmayabilir.
  • Bölüm ve zümrelerin eğitim yılı içinde kullanacakları özel eğitim materyalleri eğitim yılı başında bölüm ve zümre başkanları tarafından ödünç alınır ve eğitim yılı sonunda iade edilir.
  • Kütüphaneden ödünç yayın alanlar, aldıkları yayınları süresi bitiminde iyi kullanmakla ve yıpratmadan iade etmekle yükümlüdürler.
  • Ödünç verilen materyalin kaybedilmesi, yıpratılması ya da yırtılması durumunda ilgili kişiden yayının yenisi talep edilir. Piyasada bulunmayan ve fiyatı belli olmayan materyal için satın alma bölümü ile işbirliği yapılarak bir ücret saptanır ve bu ücretin Muhasebe tarafından tahsil edilmesi sağlanır.
  • Her yıl Mayıs ayı sonunda öğrencilere ödünç verme işlemi bitirilir. Her öğrenci karne almadan önce kütüphaneden ödünç aldığı tüm kitapları iade etmekle yükümlüdür.

ÖDÜNÇ VERİLMEYEN YAYINLAR

  • Referans (başvuru) kaynakları olarak nitelendirilen ansiklopediler, sözlükler, atlaslar ve diğer referans kitapları ödünç verilmez. Bu kaynaklar kütüphane içinde kullanılır veya fotokopi çektirebilir.
  • Öğrencilerin çok sık başvurdukları kitaplar ya da aynı anda birçok kişinin ihtiyaç duyabileceği kitaplar ödünç verilmeyebilir, kütüphane içinde kullandırılır.
  • Süreli yayınlar olarak nitelendirilen gazete ve dergilerin yeni sayıları ödünç verilmez. (Araştırma amaçlı eski sayıları ödünç verilir)

OKUMA SAATLERİ

Haftalık kütüphane kullanma programı dışında sınıflarını okuma saati veya araştırma amaçlı olarak kütüphaneye getirmek isteyen öğretmenler hangi gün ve saatte getirmek istediklerini önceden kütüphane öğretmenine bildirerek randevu alırlar.

BİLGİSAYAR VE İNTERNET KULLANIMI

Kütüphane bulunan bilgisayarlar araştırma amaçlı kullanılır. İnterneti öğrenciler “İnternet kullanım yönergesine” uygun olarak kullanırlar.

Kütüphane Dersi Müfredatı

1. Kütüphane
1.1 Kütüphane tanıtımı, Oryantasyon.
1.2 Kütüphane Kuralları.
1.3 IB Öğrenen Profilleri
1.4 Kütüphane Türleri
1.5 Kütüphanede kullanılan Dewey tasnif sistemi.
1.6 Ansiklopediler-Sözlükler özellikleri.

2. Araştırma
2.1 Bilimsel Araştırmanın Basamakları.
22 Akademik dürüstlük.
2.3 Kaynak Gösterme Sistemleri.
2.4 Alıntı, Aktarma
2.5 Kaynakça Yazma (Kitap).
2.6 Güvenli internet kullanımı.

3. Bilgi Okuryazarlığı
3.1 Bilgi Okuryazarlığı- Giriş.
3.2 Bilgi Kaynakları.
3.3 Kütüphane Katalogları.
3.4 Koleksiyonda kaynak arama.
3.5 Medya Okuryazarlığı.

4. Araştırmanın Aşamaları
4.1 Araştırma Konusunun Seçimi ve Bilgi Arama Teknikleri.
4.2 Arama alanları (Google’da arama yapma).
4.3 Makale yazma çalışması.

5. Kütüphane Katalogları
5.1 Kütüphane Kataloglarının Kullanımı.
5.2 Okul kütüphanesinin kataloğunun kullanılması.

6. Veri Tabanları
6.1 Veri Tabanlarının Kullanımı.
6.2 Yasal ve Etik Konular.
6.3 İntihal – Kaynak Gösterme.

7. Yaşamboyu Öğrenme